اینستاگرام,توسعه فردی,تولید محتوا

چگونه در اینستاگرام کپشن خوب بنویسیم؟

اینکه در کپشن‌های اینستاگرام چگونه بنویسیم که تاثیرگذار باشد دغدغه‌ی همیشگی است. به تازگی با تمرین قطعه‌نویسی آشنا شدم که از گذرگاه این تمرین توانستم در کپشن اینستاگرام بهتر عمل کنم.

تمرین به این صورت است که ابتدا رخدادی را تعریف می‌کنید. بعد برداشت و دیدگاه خودتان یا آنچه از آن رخداد آموختید را می‌نویسید.

حالا بعد از حدود دو هفته یادداشت‌هایی که می‌نویسم جهت خاصی گرفته‌اند و بعضی از پست‌های این دو هفته را با همین قالب نوشته‌ام که عاقبت به‌خیر شدند.

عاقبت به‌خیری کپشن به چه معناست؟ اصیل‌ترین معیار برای بررسی مخاطب‌پسند بودن یک پست اینستاگرامی تعدا اشتراک‌گذاری است. اشتراک‌گذاری شامل منتشر شدن پست در استوری مخاطب نیز هست.

خاصیت این قالب نوشتن برای نویسنده و محتواگر چیست؟

۱. این قالب به ذهن نظم می‌دهد به این دلیل که؛ قالب قطعه‌نویسی محدود است یعنی در نیم‌صفحه یا یک‌صفحه (برای اینستاگرام ۲۲۰۰ کارکتر) باید حادثه را شرح دهید و نظر خودتان را بیان کنید.

۲. قالب قطعه‌نویسی به این علت که هربار باید در انتها نظرمان را بیان کنیم، قدرت تفکر را تقویت می‌کند. مشاهده‌ها جهت می‌گیرند و هر رخدادی می‌تواند آبستن ایده‌های جدید باشند.

۳. برای نوشتن قطعه‌ها موضوع خاصی در نظر بگیرید. این جهت‌گیری به تولید محتوای متنی برای شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام کمک می‌کند.

مثلن اگر صفحه‌ی اینستاگرام معرف برند زیور آلات شماست، برای نوشتن کپشن‌ها می‌توانید داستان هر زیور را بنویسید و دیدگاه خودتان را هم اضافه کنید. این داستان می‌تواند مربوط به تجربه‌ی مشتری هم باشد. تجربه‌ای که مشتری از استفاده‌ی محصول شما داشته را در قطعه بازنویسی کنید.

۴. اگر برای برند شخصی خودتان می‌نویسید قطعه‌ها به یادداشت‌های شما سمت‌وسوی مشخص می‌دهد. این تمرکز می‌تواند شروع ایده‌پردازی باشد.

یک مثال از قطعه‌نویسی در کپشن

امروز از قاب پنجره به ابرها نگاه می‌کردم. آرام و بی‌ سروصدا از این طرف قاب پنجره به آن طرف حرکت می‌کردند.

در ظاهر سریع عبور می‌کردند، اما وقتی به حرکت‌شان دقت می‌کردم به‌نظر می‌رسید آرام‌تر پیش‌ می‌روند.

استراتژی روئال آمونسن از نروژ برایم تداعی شد. آمونسن کاپیتانی بود که توانست برای اولین بار با کشتی مسیر ۲۴۰۰ کیلومتری را طی کند و به قطب جنوب برسد.

آن هم با یک استراتژی ساده؛ هرروز دقیقن ۲۴ کیلومتر پیش می‌رفتند، نه بیشتر و نه کمتر.

در حالی‌که رقیب آمونسن، کاپیتان رابرت فالکون اسکات، در این سفر خطرناک استراتژی شلخته‌ای داشت.

او روزهایی که هوا خوب بود تا سر حد مرگ از خدمه‌ی کشتی کار می‌کشید و فقط روزهای یخبندان به آن‌ها اجازه‌ی استراحت می‌داد.

در نهایت این استراتژی آمونسن بود که برنده شد.《آرام، بی‌درنگ است و بی‌درنگ، سریع.》موقع خواندن به ویرگول‌ها دقت کنید.

درباره‌ی کاپیتان اسکات؛ او به همراه چهارنفر همراهانش ۳۴ روز دیرتر از آمونسن و تیمش به قطب رسیدند و در مسیر بازگشت از قطب به علت خستگی زیاد جان باختند.

امروز یادگرفتم برای انتشار محتوا هم این استراتژی برنده خواهد بود. یعنی کسی که هرروز یک پست متوسط منتشر می‌کند سریع‌تر از کسی‌ رشد می‌کند که منتظر ایده‌ی بهتر می‌ماند.

《آرام، بی‌درنگ است و بی‌درنگ، سریع.》از کتاب سهل‌گرایی.

اینستاگرام من

تصویر نویسنده
فاطمه یکتا

یک نظر برای “چگونه در اینستاگرام کپشن خوب بنویسیم؟

  1. یادآوری خوبی بود. اینکه هر روز ولی در حد متوسط نوشتن راز موفقیت است. امیدوارم این موضوع را برای چالش دویست روز وبلاگ نویسی آویزه ی گوشم کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.