توسعه فردی,کسب و کار

شخصیت پولساز این‌گونه هدف‌ می‌گذارد|شش نکته‌ که باید بدانید

اول چند نفس عمیق بکشید.

حالا به خواندن ادامه دهید. همین چند تنفس عمیق بهترین نوع تمرین ذهن آگاهی است و به دریافت بیشتر شما از لحظه‌ی حال می‌افزاید.

قبلا گفتم که چه آموختم، اینکه برای داشتن کسب‌وکاری موفق باید شخصیتی پولساز بسازم. (+)

اما آیا یک شخصیت پولساز نباید به درستی هدف‌ گذارد؟

یک

هدف‌گذاری یعنی ظرافت و دقت. دقیقا خلاف آنچه همگان می‌اندیشند تنها انتخاب اهداف و حتی نوشتن آن‌ها کافی نیست. باید از خود پرسید این هدف چقدر برای من مناسب است؟

فرض کنید در مرحله‌ای از کسب و کار یا یادگیری مهارتی قرار دارید که نقطه‌ی A نامیده می‌شود. آیا آموزش‌های کسی که در نقطه‌ی B قرار دارد برای شما هم مفید است؟ قطعا نه. پس نمی‌توان تنها به مشورت و نظر اطرافیان تکیه کرد. کمی استقلال رای لازم دارید.

همان‌طور که در تصویر واضح است امکان دارد شما (A) منابعی که فرد B در اختیار دارد را نداشته باشید. این منابع زمان یا پول می‌تواند باشد. پس بهترین سوال بعد از انتخاب هدف این است؛ آیا این هدف هم قدوقواره‌ی من هست یا نه؟

دو

اگر هدفتان را برای یکی از بچه‌های بدقلقِ فامیل که هدف‌گذاری نمی‌داند یا برای پدربزرگ‌تان که خیلی به این چیزها اهمیت نمی‌دهد بگویید به درستی درک می‌کنند؟ یا باز هم برایشان سوال پیش می‌آید؟

اگر گفتید و سوال پیش آمد، درصدِ وضوحِ هدفتان را کمی بیشتر کنید. بک راه‌حل خوب؛ بیشتر سوال بپرسید. چخوف با سوال پرسیدن در مورد زیرسیگاری داستان می‌نوشت، شما که دیگر از پس شفاف کردن هدف خودتان برمی‌آیید. پس حرف اضافه‌ای نمی‌ماند.

سه

در روزهایت به دنبال ردپای شکست باش. قانونی وجود دارد که هشتاد درصد نتایج از بیست درصد کارهایی که در طول روز انجام می‌دهیم نشات می‌گیرد. پس آنچه امروز انجام نی‌دهیم واقعا مهم است.

یک پیشنهاد نسبتا عالی البته اگر به‌کار بندیم: یک هفته تک‌تک کارهای‌ یک روز را بنویسید. آن بیست درصدی که هشتاد درصد نتایج دل‌باب شما را ایجاد می‌کنند شناسایی کنید. روی همان‌ها تمرکز کنید. تکرار آگاهانه.

چهار

بدون دوست و همراه احتمال موفقیت‌تان کمتر می‌شود. در دنیایی که بیشتر مسائل با کلیکی حل می‌شوند داشتن یک دوست همفکر بسیار راحت‌تر شده.

از همراه موفقیت‌تان بخواهید از شما گزارش بخواهد، گزارش روزانه و هفتگی گزینه‌های خوبی هستند.

پنجم

تردید دارم اسم اقدامک به گوشتان خورده باشد. حتی اگر هیچ کدام از مراحل و مسیرهای قبلی را نخواهید این یکی را انجام دهید. هر هدف را به اقدامک‌های کوچک تبدیل کنید.

برای رسیدن از نقطه‌ی C به نقطه‌ی R چندین راه وجود دارد. پس ممکن است برای رسیدن به هدفتان هم چندین و چند راه وجود داشته باشد. پس همه‌ی راه‌ها رادبنویسید به صورت اقدامک و تنها یکی را انتخاب و با همان پیش بروید.

آخر

قانون پارکینسونِ معروف می‌گوید هر چیزی را هر چقدر کش بدهی همان‌قدر طول می‌کشد. پس وقتی دارید برای هدفتان زمان تعیین می‌کنید نیم نگاهی هم به چالش و محدودیت داشته باشید. محدودیت همیشه هم بد نیست.

تصویر نویسنده
فاطمه یکتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.