چرا مثل گوگل باشیم؟ | من از کلمات کلیدی برای دستهبندی پیشنویسها استفاده میکنم
عاشق نوشتن روی کاغذ هستم. بیشتر اوقات همینکار را انجام میدهم اما یک مشکل وجود داشت تقریبا نمیتوانستم نوشتههایم را بازنویسی کنم. اینطور بگویم رغبت نمیکردم به نوشتهها برگردم.
به این نتیجه رسیده بودم که ایراد از ندانستن قوانین بازنویسی است. برنامهای برای بازنویسی تدارک دیدم و بد هم نبود اما مشکل اصلی هنوز سر جایش بود.
این بیمیلیِ مشکوک ادامه داشت تا اینکه طی یکی از گوگلگردیهایم راهحلی به نظرم رسید. چرا من هم مثل گوگل مطالب را بهتر دسته بندی نکنم؟
فرض کنید گوگل مطالبش را همینطور کیلویی در فضای اینترنت پخش میکرد، جستجوی بهینه بیمعنا میشد و بعد از چندبار استفاده از گوگل قطع امید میکردیم.
اگر بخواهم بهترین کاری که طی این مدت انجام دادهام تا انرژی و حوصلهی بیشتری ذخیره کنم به شما بگویم دستهبندی کردن نوشتهها است.
وقتی پیشنویس را نوشتم یا از آزادنویسی فارغ شدم فرآیند دستهبندی آغاز میشود. کلمات کلیدی متن را انتخاب و در آخر نوشتهام اضافه میکنم. میتوانید برای جذابتر شدن از علامت هشتگ(#) هم استفاده کنید. مثلا در پایان پیشنویس این یادداشت نوشته بودم؛ #دستهبندی مطالب #بازنویسی.
بعد از نوشتن پیشنویس با چند نفر از دوستان که مینویسند صحبت کرد. متوجه شدم که همگی با نوشتن عنوان، نوشتهها را دستهبندی میکنند و برای هر بخشی از یادداشت عنوانی مجزا مینویسند. دقیقا همان کاری که من هم انجام میدادم.
من طور دیگری فکر میکنم. فرض کنیم گوگل فقط براساس عناوین مطالب را دستهبندی میکرد، آیا احتمال نداشت دقت جستجو کمتر شود؟ عناوین لازماند اما کافی نیستند. کلمات کلیدی سریعتر و شفافتر هستند.
سخت بهنظر میرسد عناوین یادداشتهایتان در طول روز در ذهنتان خیس بخورند، ولی کلمات کلیدی به سرعت در ذهن ثبت میشوند و فضای زیادی را هم اشغال نمیکنند.
در طی یک یا دو روزی که بین پیشنویسی و بازنویسی وقفه میاندازید، ذهنتان به سراغ اطلاعاتی میرود که به آن کلمات مرتبط هستند. در واقع ذهن شما اطلاعات را از صافی رد میکند.
مطمئنم اگر این ایده را به کار نمیبستم ذهن شلوغم کار دستم میداد. شلوغی ذهن نه من بلکه هر کسی را از پا درمیآورد. این نوع دستهبندی به من آموخت چگونه بهتر و با درد کمتر برای بازنویسی آماده شوم.
چند نکته که توجه به آنها موضوع را برایتان شفافتر میکند:
- میتوانید برای تمایز کلمات کلیدی آنها را با رنگ دیگری بنویسی یا با ماژیک رنگی مشخص کنید.
- خیلی از کتابخوانها از روش مشخص کردن کلمات و جملات کلیدی برای بازگشت راحتتر به کتاب بهره میبرند.
- نوشتن کلمات کلیدی در انتهای پیشنویس میتواند به انتخاب برچسبها یا هشتگها در وبسایت و صفحهی اینستاگرام کمک کند.
عااالی بود فاطمه جان👏🏻👏🏻👏🏻